Komme i gang med nettsiden
Denne siden er en liten «oppskrift» på hvordan du kommer i gang med å bruke nettsiden til 18. Bergen. Skriv den gjerne ut, så kan du ha den ved siden av deg mens du går gjennom den.
Når du er ferdig vil du ha oppdatert kontaktinformasjon for både deg selv og ditt/dine barn. Senere vil du kunne oppdatere denne informasjonen om du f.eks. flytter.
Før vi begynner kan det være verdt å merke seg at du redigerer kontaktinformasjon for deg selv og ditt/dine barn separat. Det er viktig at du legger inn kontaktinformasjon både for deg selv og for ditt/dine barn - selv om barna dine bor hos deg. Dette kan sikkert oppfattes som kronglete, men på den måten er systemet mest mulig fleksibelt (noen bor hjemme med begge foreldrene, noen bor hjemme hos en av de og noen har kanskje flyttet hjemmefra).
Om du støter på problemer, nøl ikke med å spørre på forumet vårt. Du kan eventuelt også ta kontakt med Dan Michael, som er ansvarlig for den tekniske løsningen til nettsiden. Om du synes noe er unødvendig vanskelig eller ulogisk vil vi gjerne høre om det!
Hva skjer først?
Det første som skjer er at vi i ledelsen må bli oppmerksom på ditt navn og e-postaddresse - og hvem du er foresatt for. Vi samler ofte inn denne informasjon på foreldremøter, men om du ønsker å komme i gang med en gang, sender du bare en epost til webmaster (Dan Michael) om dette.
Vi sender så ut en e-post med ditt brukernavn. Merk at denne e-posten kan bli oppfattet som reklame / junk mail / useriøs post av ditt e-post-program. Hvis du ikke får den, sjekk om du har en mappe for junk mail og om den har havnet der. Hvis ikke - eller hvis du er usikker, så bare mas på oss!
I resten av oppskriften tenker vi oss deg som en fiktiv foresatt, Juhl E Nihlsen, med to barn: Pernille Nihlsen og Per Nihlsen. Du vil da motta en mail som ser omtrent slik ut:
Veien videre...
Merk deg brukernavnet ditt (i dette tilfellet «juhl») og trykk på linken i mailen. Du kommer så til en side der du blir bedt om å lage ditt eget passord:
Skriv inn et passord og trykk på Lagre-knappen. Passordet blir lagret og du kan logge inn med brukernavnet du fikk i e-posten («juhl» i tilfellet Juhl E Nihlsen) og passordet du nettopp laget:
Dersom du senere en gang skulle glemme brukernavnet eller passordet ditt, kan du trykke på «Problemer?» rett ved siden av innloggingsknappen.
Om du skriver riktig brukernavn og passord kommer du til denne siden:



Medlemslisten er bygget opp rundt en rekke relasjoner. Om du ser på bildet ovenfor ser du at personen er medlem av gruppen «Foreldre». Du ser også at personen er registrert som foresatt for «Pernille Nihlsen» og «Per Nissen». På samme måte vil du knyttes opp mot dine barn.
Nå kan du gå videre til neste steg, som er å oppdatere informasjonen for ditt/dine barn. Trykk på barnet ditt (se bildet over):
Trykk på «Rediger medlemsprofil» øverst på siden. Dermed kommer du til en ny side der du kan oppdatere kontaktinformasjon for barnet ditt.