Terminliste tropp

Abonnér / Last ned

Hendelser i 2007:

Vis bare kommende hendelser | Vis forrige år | Vis neste år

onsdag 17. januar

Ledermøte

Ansvarlig: Ukjent

Vi lager ferdig terminliste for våren. Viktig at så mange som mulig kommer, så kan vi fordele ansvar for avholdelse av arrangementer.

onsdag 24. januar

Førermøte

Ansvarlig: Ukjent

Ansvar: Christian Fredrik, Haakon
Førermøte er for patruljeførere og assistenter.

fredag 26. - søndag 28. januar Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen

Førerpatruljekurs

Ansvarlig: Ukjent

1. Fjøsanger og 18. Bergen er teknisk arrangør for dette kurset. Det holdes på 1. Fjøsanger sin hytte på Totland.
Infoskriv er sendt ut på mail. Har du ikke fått info, ta kontakt med Christian Fredrik.
Oppmøte på Lokalet 16:30.

torsdag 1. februar

Datamøte (troppsmøte)

Ansvarlig: Ukjent

Årets første troppsmøte blir et datamøte for hele troppen på Haukeland Skole. De som har brukernavn og passord, på skolens nett og/eller på 18bergen.org, må huske dette eller ta det med.

torsdag 8. februar

Troppsmøte

Ansvarlig: Ukjent

Vi besøker brannstasjonen for omvisning og opplæring i brannkunnskap. Møt opp presis kl. 18 utenfor Hovedbrannstasjonen.

tirsdag 13. februar Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen

Datamøte

Ansvarlig: Ukjent

Datamøte for hele troppen på Haukeland Skole med fokus på bruk av 18bergen.org De som har brukernavn og passord, på skolens nett og/eller på 18bergen.org, må huske dette eller ta det med.

lørdag 17. - søndag 18. februar

Vinterslepp

Ansvarlig: Ukjent

Lederkurs for alle ledere og rovere. Sikkerhetskurs, førstehjelpskurs mm. Dette bør flest mulig av våre rovere og ledere delta på!

lørdag 10. mars

Rydding

Ansvarlig: Ukjent

Rydding av det lille grupperommet. Det tar ikke lang tid. Møt opp kl 11:00. Dette gjelder troppsledelsen og rovere

Ansvarlig: Chr. Fredrik og Hans Kr

torsdag 15. mars

Troppsmøte

Ansvarlig: Ukjent

Ansvarlig: Hans Kristan.
Emne: Turleding.
Husk gradshefte!

Fra 19.30- ca 20.00 er det patruljeførermøte.
Ansvarlig: Christian Fredrik

lørdag 17. - søndag 18. mars

Snøhuletur (usikker)

Ansvarlig: Ukjent

Hold av denne helgen! Vi vil prøve å arrangere snøhuletur for førerpatruljen, men arrangementet er foreløpig ikke 100% spikret...
Ansvar: Hans Kristian, Christian Fredrik, Haakon, Geir, Dan Michael

tirsdag 20. mars Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen

FP-Møte (forberedelse)

Ansvarlig: Ukjent

søndag 25. mars Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen

FP-møte

Ansvarlig: Ukjent

Førerpatruljemøte for alle peffer og assistenter. Vi skal ha dette møtet sammen med 1 Fjøsanger. Info kommer på mail.
Sett av denne dagen!
Ta med mat og varme klær.
Møt opp på lokalet presis kl 11:45

Alle deltagere må lage/forbrede et 10 min patruljemøte

fredag 13. - søndag 15. april Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen Hendelsen er åpen for påmelding

Tur til Fagernut

Ansvarlig: Ukjent

Vi tar toget til Finse fredag den 13. kl 1458. Møt opp på stasjonen senest kl 1440.

Vi går på ski 10 km inn til hytten. Alle må bære sitt eget utstyr, herunder sovepose og ekstra klær. Vi har hjelp av snøscooter innover fredag, men ikke tilbake igjen.

Vi overnatter på Fagernut, som er en gammel vokterbolig ved det gamle jernbanesporet.

Søndag går vi på ski tilbake til Finse, og tar toget derfra kl. 1717. Vi er i Bergen søndag kveld kl. 1945. I løpet av turen skal vi lære mer om snøskred, graving av snøhule og generell ferdsel i vinterfjellet.

De som vil kan grave og overnatte i snøhule. Vær da oppmerksom på tillegget til pakkelisten nedenfor.

Pris for turen er kr. 450. Innbetaling skjer snarest til Kontonr.: 9521.05.84766

18. Bergen speidergruppe
v/ Keth Sørheim
Kalfarlien 8
5018 Bergen

Utrustning skjer i henhold til listen nedenfor.

søndag 22. april Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen

O-løp / Markering av St. Georgsdag

Ansvarlig: Ukjent

Ansvarlig: Dan M
Oppmøte Speiderlokalet. Ta med kompass, kartmappe og still i treningstøy/joggesko. Vi tar punktet 3c i gradsheftet. Kort forskuddsmarkering av St. Georgsdag (23. april) etter løpet.

torsdag 26. april Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen

Troppsmøte

Ansvarlig: Ukjent

Ansvarlig: Christian Fredrik, Haakon, Geir
Tema: Forberedelse til kretskonkurransen.
Vi blir nok en del ute.

onsdag 2. mai

Ledermøte

Ansvarlig: Ukjent

Ledermøtet gjelder først og fremst troppens aktiviteter, så flokklederne trenger ikke å møte. Det er imidlertid viktig at tropps- og gruppeledelsen stiller opp.

I tillegg skal patruljeførerne være tilstede første del av møtet.

Hvis det er noen som ikke kan komme, ber jeg om at dette meldes meg pr mail på forhånd.

torsdag 10. mai

Troppsmøte

Ansvarlig: Ukjent

Hovedansvar: Håkon, Christian Fredrik
Tema: Førstehjelp. Forberedelse til Vestlandsmesterskap.
Det blir et kort peffmøtet i de 15 første min av møtet

lørdag 12. - søndag 13. mai Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen Hendelsen er åpen for påmelding

Vestlandsmesterskap i speiding

Ansvarlig: Ukjent

Dette er vårmanøver og kretsmanøver i ett. Kvalifisering til NM. Alle MÅ delta!

torsdag 17. mai Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen

17. mai tog

Ansvarlig: Ukjent

18 bergen stiller i speidertoget på 17 mai. Møt opp i Rasmus Meyers allé (ved Kunstsamlingene/Stenersens samling) kl 10.00.
Dette blir GØY!

Ansvarlig: Christian Fredrik og Håkon

tirsdag 22. mai

Pinseleir planleggings møte

Ansvarlig: Ukjent

Vi skal planlegge og fordele ansvar for pinseleiren. Viktig at troppsledelsen stiller.

fredag 25. - mandag 28. mai Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen Hendelsen er åpen for påmelding

Pinseleir for speidere

Ansvarlig: Ukjent

Den tradisjonsrike pinseleiren er obligatorisk og avholdes på 18. Bergen sitt faste leirsted ved Indre Rødlivann på Gåssand i Os.
Hovedansvar: Christian Fredrik, Roverne.

torsdag 7. juni

Sommeravslutning

Ansvarlig: Ukjent

Hovedansvar: Alf Johan og Hans

torsdag 14. juni

Patruljemøte

Ansvarlig: Ukjent

Patruljemøte for Hjort og Falks deltakere til kretsleiren. Utførelse av forhåndsoppgave, forberedelse av markedsdag. Ta med kniv.

Ansvarlig: Kathrine

lørdag 30. juni - lørdag 7. juli Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen Hendelsen er åpen for påmelding

Kretsleir

Ansvarlig: Ukjent

Oppmøte: 30. juni senest kl. 07.45 på lokalet. Vi skal rekke fergen kl. 09.00 fra Halhjem. Transporten skjer frem til fergeleiet. Vi blir plukket opp av felles busser på den andre siden.

Retur: 7. juli ca. kl. 13. Sjåførene kan enten kjøre helt frem til leiren, som ligger i kort avstand fra Sandvikvåg. Alternativt kan vi også møtes i Halhjem ca. kl. 1430.

Transport:
Transportopplegget er nå klart og er sendt ut pr. epost til alle deltakere og foresatte. Alle skal ha blitt tildelt en bil å kjøre med begge veier.

Vi håper at noen vil låne oss en tralle, av det slaget som har store hjul, slik at den ruller på gress og humpete underlag.

Hver patrulje må ha med seg 9 pinner (70 cm lange, 1-2 cm diameter) OG alt nødvendig utstyr til patruljens aktivitet på markedsdagen. Ansvarlig for dette er peff/ass i hver patrulje.

Personlig utstyr:
Husk spesielt dette:
- Redningsvest!!
- Lommepenger (herav ca. kr. 150 til fergebilletter)
- Speiderstav (vandrestav, som alle skal ha laget selv som forhåndsoppgave)
- Ferdig utfylt helsekort
- Evt. spesiell diett eller faste medisiner

Nedenfor følger en standard liste over anbefalt personlig utstyr for leiren.
• tursekk til hike, sovepose og liggeunderlag
• fat, kopp, bestikk, matpakke og full drikkeflaske
• toalettsaker, toalettpapir, plaster (gnagsår?), myggspray og solkrem
• speiderkniv, lykt/batterier, kompass
• speiderskjorte/-sjal (nystrøken)
• fullt regntøy og støvler
• ullundertøy, ullsokker
• varm genser, lue og votter
• undertøy og strømper
• hverdagstøy (tursko/sandaler/turbukse/shorts/t-skjorter/genser)
• treningstøy og joggesko
• badetøy, håndkle
• kamera
• evt. speiderbok, sangbok og gradshefte
• skrivesaker
• evt. arbeidshansker

Reiseantrekk er speiderskjorte.

Alle bes sortere innholdet i sekken i forskjellige plastposer, slik at det blir lettere å holde orden og samtidig holde klærne tørre.

Det er viktig at speiderne deltar i pakkingen selv.

tirsdag 31. juli - onsdag 1. august

Sunrise Ceremony

Ansvarlig: Ukjent

Markerig av 100 års dagen til speiderne.
Dette blir en fantastisk speidertur og jeg anbefaler alle å delta.

torsdag 23. august Hendelsen er åpen for påmelding

Gruppeting

Ansvarlig: Ukjent

Møte i gruppens høyeste organ.

Deltakere er alle betalende medlemmer over 15 år, eller som fyller 15 i år. I tillegg 5 representanter for medlemmene under 15 år. I praksis møter derfor hele førerpatruljen.

Sakspapirer oversendes pr. mail til de påmeldte noen dager i forveien. Husk derfor påmelding snarest mulig!

fredag 31. august - søndag 2. september Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen Hendelsen er åpen for påmelding

100 års-markering: Sykkeltur Rallarveien

Ansvarlig: Ukjent

Bli med 18. Bergen til Fagernut på Rallarvegen!

For å markere speidingens 100 års-jubileum drar vi til fjells med 18. Bergen. Vi tar med hele speidergruppen på sykkeltur på Rallarveien. Overnatting blir på Fagernut Vokterbolig. Sykkelturen går t/r Finse-Fagernut, ca. 10 km hver vei.

Oppmøte på jernbanestasjonen kl. 1540. Vi tar toget som går kl. 1610. Vi kommer tilbake med toget som ankommer Bergen søndag kveld kl. 2235.

Turen er sterkt sponset, og koster derfor kun kr. 250 pr. person. Beløpet betales ved sending av sykkel, som den enkelte må gjøre selv.

HUSK Å SJEKKE SYKKELENS BREMSER!

torsdag 6. september

Troppsmøte

Ansvarlig: Ukjent

Da er det tid for å ha årets første troppsmøte. Dette legger vi til Heimtun. Alle møter opp kl 18.00 på Lokalet å så går vi i samlet flokk opp til Heimtun.

Alle må ta med seg kopp, gode klær og lykt.

Ansvarlige: CF, Håkon og Susanne

søndag 9. september

Byfjelldagen

Ansvarlig: Ukjent

Dette er Barnas Turlag sitt opplegg, men det er veldig gøy. Det er frilufts aktiviteter på Fløyen og det er en fod anledning til å gå en søndagstur på et av våre mest kjente byfjell.

onsdag 12. september

Foreldremøte

Ansvarlig: Ukjent

Møtet holdes på Lokalet på Starefossen, og er for alle foreldre i speidergruppen.

Vi vil ta opp følgende:

- Kort introduksjon om speiding og 18. Bergen
- Aktivitetene i høst- og vårterminen
- Utrustning: Krav til bekledning og utstyr
- Spesielle prosjekter
- Foreldrelag
- Innspill fra foreldrene

Vi de fleste foreldre har anledning til å komme!

torsdag 11. oktober

Ledermøte

Ansvarlig: Ukjent

Ledermøte.

Vi gjør ferdig forbredelsene til Klatrekurset og Turen

fredag 12. oktober Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen

Curling for førerne

Ansvarlig: Ukjent

Vi skal spille curling med Fjøsanger på Iskanten. Dette møtet er bare for førerne.
inngangs prisen blir betalt av 18 bergen. Buss og mat penger må dere ta med selv

Ta ellers med idretts klær, men gjrne noe varmt også (ull er gull)
Vi er i en ishall og det er litt små kald der. Drikk og litt mat kan også være lurt. (hvis dere ikke vil kjøpe)

Alle møter på busstasjonen ved big bite senest 15:00.

lørdag 13. oktober Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen

Bymanøver

Ansvarlig: Ukjent

Oppmøte på Festplassen kl. 10.
Registrering fra kl. 9.45-10.30.
Gudstjeneste Arrangementet starter med Gudstjeneste på Festplassen kl. 11.00.

Antrekk Alle stiller i speiderskjorte og speiderskjerf. Kle dere for øvrig etter været! Pakk i ryggsekk.

Ta med Mat, drikke og skrivesaker.
Speiderpatruljene tar med førstehjelpsutstyr.

Husk Det er ikke lov å sykle, bruke rulleskøyter, sparkesykkel eller lignende framkomstmidler. Underveis mellom postene skal trafikkreglene følges.

Avslutning: Løypene avsluttes på Festplassen. Småspeiderløypen stenges ikke før småspeiderne har vært innom alle postene, og er i mål, ca. kl. 15.00. Siste fremmøte på post for speiderløypen er kl. 16.00. Løypen stenges kl. 16.30.


Kakefest på Festplassen etter manøveren.

torsdag 18. oktober

Troppsmøte

Ansvarlig: Ukjent

Vi lager tenn og brenn på fløyen og lærer noen knuter.

Ansvar Susanne og Alexander.

fredag 26. - søndag 28. oktober Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen Hendelsen er åpen for påmelding

Førerpatruljekurs

Ansvarlig: Ukjent

Vi har peff kurs med 1 fjøsanger på deres hytte på Totland.
Dette er for førerne og de som er i alderen til det.

Oppmøte på på Bystasjonen ved Big Bite senest 15:25, bussen fra Nesttun går 16:10. alle må ha med penger til bussen.

Vi er fredig på søndag ca klokken 14.00. Det går ikke buss på søndag, så vi holder på å arrangere kjøring hjem. Hvis noen kan, ta kontakt med Christian Fredrik.
Kan ordne vei beskrivelse hvis noen ønsker det.

Ellers har hytten senger med madrass, men sovepose trengs
(det er ikke dyne). Det tar ca 15-20 min å gå fra veien til hytten

Middag på lørdag blir ordnet, men frokost, lunsj og evt middag fredag, må den enkelte ordne. Forslag er å ta med et brød og et pålegg så deler vi på alt.

Ellers så er det høst, og det blir kald og vått. Riktige klær er viktig se pakke liste.

* langt ullundertøy
* tynne ullstrømper
* tykk ullgenser og evt. tykk fleece
* lue
* sjal/hals
* votter
* termos/flaske, kopp/tallerken/bestikk, speiderkniv
* toalettsaker, toalettpapir, førstehjelpsutstyr (patruljefører)
* lykt
* sovepose (det er senger med madrass, men hvilken kvalitet er usikkert...)
*regntøy
* Ekstra skift (veldig viktig)
*evt tøffler til å bruke inne.
*Godt humør
*Ting som du føler du trenger.
NB: Ull er gull!


fredag 2. - søndag 4. november Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen Hendelsen er åpen for påmelding

Tur til Torfinnsheimen

Ansvarlig: Ukjent

Vi skal ha tur med 1 Fjøsanger. Sett av helgen.
Turen går til Torfinnsheim i Vossafjellene. Det er visst ca
en time å gå fra "sivilisasjonen"
Der er 28 senger på DNT hytten.

Vi leier en buss for å komme oss opp.
Det er litt ullent terreng så ikke ha for tunge sekker

Stedet ligger i 1000 moh så snø kan forekomme.

Oppmøte er kl 15.45 utenfor terminus hotel (tog stasjonen)

Pris for turen er ikke sikkert enda men det vil ligge et setd mellom 250-350 kr. dette inkluderer buss, overnatting på DNT hytte og middag lørdag.

Pakkeliste

Vintertur

* langt ullundertøy
* tynne ullstrømper
* lange tykke ullsokker
* tynn ullgenser
* tykk ullgenser og evt. tykk fleece
* lue med øreklaffer
* sjal/hals
* vind- og ullvotter
* anorakk og vindbukse
* termos/flaske, kopp/tallerken/bestikk, speiderkniv
* toalettsaker, toalettpapir, solbriller, førstehjelpsutstyr (NB: gnagsår)
* lykt, fyrstikker, stearinlys, avispapir
* sovepose
(evt. dobbelt) liggeunderlag (dette gjelder de i fører alder)

NB: Ull er gull! Bomull i det varmeisolerende skiktet inn mot kroppen bør unngås.

lørdag 10. - søndag 11. november Bildearkivet inneholder bilder fra hendelsen Hendelsen er åpen for påmelding

Klatrekurs

Ansvarlig: Ukjent

Klatrekurs for førere på Åsane TreningsSenter. Kurset starter 09:00 og slutter 15:00 begge dagene.

Det er ikke lagt opp til noe felles transport, så alle må komme seg ut på engen hånd. Men det går busser fra bystasjonen.

Oppmøte på Åsane TreningsSenter kl.08:50

Husk mat og klær til å klatre i!

torsdag 22. november

Troppsmøte

Ansvarlig: Ukjent

Førstehjelp og livline

Ansvar Håkon og CF

fredag 23. - søndag 25. november Hendelsen er åpen for påmelding

Knutepunktet

Ansvarlig: Ukjent

Kurshelg for ledere og førere (peffer/asser).
Mange kurs å velge mellom!
18. Bergen dekker deltakelsen til de som vil være med fra oss.

fredag 23. november Hendelsen er åpen for påmelding

Kretsting

Ansvarlig: Ukjent

For valgte delegater som har mottatt innkalling.

Les innkalling og sakspapirer her:

http://www.hordalandsspeiderne.no/news/show/517

torsdag 6. desember

Førerpatruljemøte

Ansvarlig: Ukjent

I dag skal alle peffer og asser ta 3. graden. Husk å forbered alle punktene som kan forberedes!

torsdag 13. desember Hendelsen er åpen for påmelding

Julemøte

Ansvarlig: Ukjent

Elg og Bever har ansvar for julemøtet i år

Symbolforklaringer

Arrangementet har påmelding
Bildearkivet vårt inneholder bilder fra arrangementet
Det har blitt skrevet logg fra arrangementet
Krever innlogging for å vise
 

Sidefelt:

Snikk snakk

  • Gjest: jjj
  • Gjest: h
  • Gjest: o
  • Gjest: r
  • Gjest: e
  • Gjest: Noen som vet hvordan man slukker en husbrann?
  • Gjest: arne sæhle
  • Gjest: Sorry feilt område for søk...lol
  • Gjest: ll
  • Gjest: wtf
  • Gjest: hvrdan slukke en husbrann
  • Gjest: kuldegrop
  • Gjest: eik
  • Gjest: Hei
  • Gjest: g
 

Ukens spørsmål

Følger du med på 18. Bergen sin facebook-side?

Ja, selvsagt!:
Nei, jeg fått all informasjon fra mamma og pappa:
Hva er facebook?:
Antall stemmer: 1 | Tidligere avstemninger
 

Nytt på 18bergen.org:

3. sep.: Alf Johan skrev nyheten Bli med!
3. sep.: Alf Johan skrev nyheten Bli med!
3. sep.: Alf Johan opprettet hendelsen Kanomøte
3. sep.: Alf Johan skrev nyheten Terminliste høst 2021
1. sep.: Alf Johan opprettet hendelsen Oppstartsmøte
29. aug.: Alf Johan skrev nyheten Oppstartsmøte
Flere oppdateringer på Aktivitet-siden.
Vis siste kommentarer.
 

Hvem er her nå?

Akkurat nå er det 12 gjester her. Mer info